Algemene Voorwaarden

I. ALGEMEEN

 

1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen de klant en de restaurator.

1.2 Afwijkende voorwaarden zijn alleen geldig als ze schriftelijk zijn gemeld en door de restaurator zijn ondertekend.

1.3 De restaurator zorgt als een goede vader voor het kunstwerk dat aan hem is toevertrouwd door de klant.

1.4 "Werkzaamheden" omvatten - in de context van de commerciële relatie tussen klant en restaurator - het conserveren, herstellen van fysieke defecten, restaureren van kunstwerken en cultureel erfgoed, evenals het bieden van advies en restauratiediensten.

1.5 De restaurator voert het werk naar beste weten en met alle competentie uit, volgens de huidige stand van de techniek op het moment van opdrachtverlening door een zorgvuldige restaurator, en volgens de geldende ethische code.

 

 

II OFFERTES

 

2.1 Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

2.2 De prijzen in onze offertes zijn 2 maanden geldig.

 

III OVEREENKOMST

 

3.1 Onze verbintenis is een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting; deze bestaat uit het uitvoeren, volgens de regels van de kunst, van de aan ons toevertrouwde werkzaamheden of die nuttig worden geacht om het kunstwerk terug in orde te brengen, zonder garantie op het door de klant verwachte resultaat.

3.2 Elke overeenkomst wordt gesloten door schriftelijke instructies tussen de klant en de restaurator.

3.3 Tijdens de uitvoering van de overeenkomst heeft de restaurator te allen tijde het recht om volledige of gedeeltelijke betaling te eisen vóór de overeengekomen extra kosten.

3.4 De klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de aan de restaurator verstrekte gegevens over het te verwerken kunstwerk. In het bijzonder moet hij de restaurator informeren over eventuele gebreken in het kunstwerk, zodat hiermee rekening kan worden gehouden bij het opstellen van een offerte of tijdens de uitvoering van de overeenkomst.

3.5 Veranderingen, waaronder schade, in de staat van het kunstwerk waarop een offerte betrekking heeft, die zich voordoen tussen het indienen van de offerte en de aanvaarding van de bestelling, geven de restaurator het recht om het kunstwerk niet op te nemen, het contract te beëindigen of de offerte aan te passen. In dat geval worden nieuwe voorwaarden schriftelijk aan de klant medegedeeld. In geval van annulering is de klant verplicht de tot dan toe gemaakte kosten en diensten te vergoeden.

3.6 Indien, tijdens de uitvoering van de overeenkomst, door omstandigheden die verband houden met het onderwerp van de overeenkomst, de overeengekomen werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd, zal de restaurator de klant hiervan op de hoogte stellen. Bij gebrek aan overeenstemming over de voortzetting van de overeenkomst, al dan niet onder gewijzigde voorwaarden, wordt de overeenkomst ontbonden, waarbij de klant gehouden is de tot dan toe gemaakte kosten en verleende diensten te vergoeden.

 

IV. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN EN INDICATIES

 

4.1 Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door de restaurator of namens de restaurator vervaardigde tekeningen, monsters, documentatie en foto's blijven eigendom van de kunstrestaurator. Schriftelijke toestemming van de restaurator is vereist om dit materiaal te reproduceren en/of te publiceren.

4.2 De klant staat toe dat door de restaurator vervaardigde tekeningen, monsters, documentatie en foto's worden gepubliceerd en gereproduceerd ter bevordering van haar commerciële activiteiten of voor informatieve of wetenschappelijke publicaties.

 

V. WIJZIGINGEN IN DE OPDRACHT

 

5.1 Hogere kosten, inclusief kosten die voortvloeien uit extra tijdsbesteding van de restaurator als gevolg van door de klant gewenste wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht, worden aan de klant doorberekend. Verminderingen in kosten worden ook verrekend; wijzigingen die leiden tot minder tijd besteed door de restaurator worden samen met de klant besproken en leiden tot een schriftelijke wijziging van de oorspronkelijke offerte met een korting voor de klant.

5.2 Indien een leveringstermijn is overeengekomen, wordt deze geacht stilzwijgend te zijn aangepast aan door de klant gewenste en door de restaurator geaccepteerde wijzigingen in de overeenkomst.

 

VI.  PRIJS

 

6.1 De prijzen die door de restaurator worden opgegeven zijn, tenzij anders vermeld, exclusief btw en exclusief verzekering, transport en verpakkingskosten.

6.2 De restaurator heeft het recht om prijsverhogingen door te berekenen na het aanbod of na het sluiten van de overeenkomst, die het gevolg zijn van invoerbelastingen of heffingen of andere na die datum ingevoerde of verhoogde overheidsheffingen.

 

VII LEVERINGSTERMIJNEN

 

7.1 De opgegeven tijdsduur voor het uitvoeren en voltooien van onze werken dient slechts als indicatie. Bij niet-naleving van deze termijnen kan de klant geen enkel recht doen gelden (opzegging, prijsvermindering, schadevergoedingen en rente, ... zijn uitgesloten).

7.2 Een richtdatum kan nooit als bindend worden beschouwd.

7.3 De werkzaamheden van de restaurator worden geacht voltooid te zijn op het moment dat de restaurator dit aan de klant meedeelt. Vanaf dat moment verblijft het kunstwerk waarop de overeenkomst betrekking heeft op rekening en risico van de klant bij de restaurator.

 

VIII AANKOMST KUNSTWERKEN IN WERPLAATS, VERVOER EN VERPAKKING

 

8.1 Kunstwerken waarop de overeenkomst betrekking heeft, worden na aankomst in de werkplaats van de restaurator gezamenlijk uitgepakt door de klant en de restaurator. Indien de klant, na uitnodiging, niet aanwezig is bij het uitpakken, is de restaurator niet aansprakelijk voor eventuele schade die tijdens het uitpakken optreedt en wordt aangenomen dat de staat van het kunstwerk overeenkomt met de bevindingen van de restaurator.

8.2 Kunstwerken waarop de overeenkomst of offerte betrekking heeft, worden te allen tijde vervoerd voor rekening en risico van de klant, ongeacht enige tegenstrijdig vermelding op de vervoersdocumenten.

8.3 Indien de restaurator oordeelt dat speciale verpakking nodig is ter bescherming van het kunstwerk, wordt deze verpakking tegen kostprijs aan de klant doorberekend en niet teruggenomen.

 

IX AANSPRAKELIJKHEID

9.1 Alle voorwerpen die aan de restaurator worden toevertrouwd door de klant en/of onder onze hoede worden geplaatst, zijn op eigen risico van de klant.

9.2 De restaurator is niet aansprakelijk voor schade aan het aan hem toevertrouwde kunstwerk waarop de overeenkomst of de offerte betrekking heeft, noch tijdens het transport ervan, noch tijdens tijdelijke opslag ervan. De klant moet indien nodig een 'all-risk' verzekering afsluiten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

9.3 De restaurator is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van overmacht of handelen/nalaten van door de klant ingeschakelde derden. De restaurator is verplicht, indien een aanspraak op schadevergoeding tegen een derde kan worden gedaan, deze aan de klant over te dragen, die deze voor eigen rekening en risico kan vorderen.

9.4 De restaurator kan niet aansprakelijk worden gesteld voor adviezen, aanbevelingen of tips met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst of als gevolg daarvan.

 

X KLACHTEN

 

10.1 Restauratiewerkzaamheden omvatten een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting, wat betekent dat de klant geen aanspraak kan maken als het kunstwerk of de kunstwerken na de uitvoering van de werkzaamheden niet aan zijn verwachtingen voldoen.

10.2 Tijdens de uitvoering van de overeenkomst is de klant verplicht, op verzoek van de restaurator, en direct na voltooiing van de werkzaamheden, het (de) kunstwerk(en) waarop de overeenkomst betrekking heeft te (laten) inspecteren en indien nodig de restaurator onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen van eventuele opmerkingen.

10.3 De klant wordt geacht de staat van het (de) kunstwerk(en) te hebben aanvaard en doet afstand van elke claim als hij de restaurator niet schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van zijn claims volgens de voorwaarden in artikel 10.1.

10.4 Indien het gerestaureerde kunstwerk aan een derde moet worden geretourneerd, moet de klant de derde een behoorlijk ondertekende machtiging geven. In dit geval doet de klant afstand van elke claim.

10.5 De restaurator moet te allen tijde de mogelijkheid hebben om het kunstwerk te inspecteren op basis van eventuele opmerkingen.

10.6 Bij bezwaar moet de klant te allen tijde de restaurator de mogelijkheid geven, indien er nog verbeteringen mogelijk zijn, extra restauratiewerkzaamheden uit te voeren. Bij gebrek daaraan kan de klant geen aanspraak maken op extra restauratie of vergoeding.

 

XI OVERMACHT

 

11.1 Overmacht geeft de restaurator de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden of de uitvoering ervan op te schorten totdat de overmachtsituatie is opgeheven.

11.2 Onder overmacht vallen met name volledige of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid van de restaurator, natuurrampen, vervoersbelemmeringen, gehele of gedeeltelijke stakingen, rellen, oorlog en vergelijkbare omstandigheden, en meer algemeen omstandigheden buiten de controle van de partij die zich op overmacht beroept, waardoor de andere partij redelijkerwijs geen nakoming kan verwachten.

 

XII BETALING

 

12.1 De klant is verplicht om 60% van de offerte binnen 7 dagen na opdracht als aanbetaling te betalen.

12.2 De betaling van deze aanbetaling leidt tot het starten van de restauratiewerkzaamheden.

12.3 Indien de betaling van het resterende saldo niet bij aflevering wordt voldaan, moet de klant dit saldo uiterlijk binnen 7 dagen na terugkeer van het kunstwerk betalen.

12.4 Als de klant niet voldoet aan de verplichting tot betaling van het saldo of de betalingstermijn van 7 dagen overschrijdt, wordt de klant automatisch in gebreke gesteld zonder nadere kennisgeving. Dit geldt ook wettelijk als deelbetalingen zijn overeengekomen en een deelbetalingsperiode is overschreden.

12.5 De restaurator heeft het recht om zowel zijn leveringsverplichting als zijn werkzaamheden op te schorten als de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de restaurator niet nakomt. In geval van ernstige nalatigheid van de klant heeft de restaurator ook het recht om de overeenkomst te ontbinden, waarbij de klant verplicht is de restaurator te vergoeden voor alle geleden schade.

 

XIII TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

13.1 In geval van een geschil zijn alleen de rechtbanken van het arrondissement waar de restaurator gevestigd is bevoegd.

Download
Algemene Voorwaarden.pdf
Adobe Acrobat document 771.0 KB